הם חיים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הם חיים
They Live
כרזת הסרט
כרזת הסרט
כרזת הסרט
מבוסס על "שמונה בבוקר" - ריי נלסון
בימוי ג'ון קרפנטר
הופק בידי לארי פרנקו
תסריט ג'ון קרפנטר עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים רודי פייפר
קית' דייוויד
מג פוסטר
מוזיקה ג'ון קרפנטר
אלאן הווארת'
צילום גרי קיבה עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
חברה מפיצה סרטי יוניברסל
Carolco Pictures
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 4 בנובמבר 1988
משך הקרנה 94 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט פעולה, סרט המבוסס על יצירה ספרותית, סרט מותחן, סרט דיסטופי, סרט מדע בדיוני, מותחן אקשן, סרט פעולה מדע בדיוני עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב $3,000,000
הכנסות $13,008,928
הכנסות באתר מוג'ו theylive
האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הם חייםאנגלית: They Live) הוא סרט מדע בדיוני-סאטירי משנת 1988 שבויים על ידי ג'ון קרפנטר. בסרט מככבים רודי פייפר, קית' דייוויד ומג פוסטר. הסרט מתאר את קורותיו של נווד בשם "נאדה" שמגלה כי גזע של חוצנים הסתנן לכדור הארץ וכי החייזרים התמזגו עם האוכלוסייה המקומית. החוצנים מצליחים לשמור על חזות אנושית ועל צייתנות אנושית על ידי שתילת מסרים תת-הכרתיים במדיה המשודרת והמודפסת.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נאדה (מגולם על ידי רודי פייפר), נווד, מגיע ללוס אנג'לס ומוצא עבודה כפועל בנין. הוא מתחבר עם פרנק ארמיטראג' (מגולם על ידי קית' דייוויד) שלוקח אותו אל בית תמחוי הנמצא באזור זנוח של העיר. נאדה מוצא ארגז של משקפי שמש חבוי בתוך קיר. הוא לוקח את הארגז ומסליק אותו, אך שומר לעצמו זוג אחד. נאדה מתבונן דרך משקפי השמש ורואה שהמדיה המודפסת ושלטי החוצות מלאים במסרים כגון: "ציית", "התחתן והתרבה", "צפה בטלוויזיה", "אל תחשוב בעצמך", "קנה", "שן", "היכנע" ועוד הוראות המטיפות לצייתנות, סדר חיים ואי פקפוק בסמכות. לבסוף נאדה מבחין באדם שפניו פני ביעותים, גולגולת ללא עור בעלת עיניים זוהרות, אך כאשר הוא מסיר את המשקפיים האדם נראה רגיל לחלוטין. מסתבר כי חייזרים פלשו לכדור הארץ. הם השתלבו והתמזגו עם האוכלוסייה ומפעילים שטיפת מוח נרחבת דרך אותות המשודרים מאנטנות הטלוויזיה המסתירים את חזותם המפלצתית. החייזרים מתקשרים ביניהם עם שעון מיוחד ומדווחים עליו, 2 שוטרים מנסים לתפוס את נאדה והוא יורה עליהם ולוקח את נשקם, בבריחתו, הוא חוטף אשת טלוויזיה ומסתגר בביתה, אך היא מצליחה לזרוק אותו מהחלון. הוא מנסה ליצור קשר עם פרנק, שמפחד לעזור לו, אבל לאחר מאבק, נאדה מצליח לגרום לפרנק ללבוש את המשקפיים, הם הולכים למפגש של המחתרת, אך החייזרים ונציגיהם מחסלים כמעט את כל הנוכחים.

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט קיבל ביקורות חיוביות מאוד. האתר Rotten Tomatoes נתן לסרט תוצאה של 82%, המבוססת על ידי 46 מבקרים.

ב-2012 סלבוי ז'יז'ק ציין את הסרט לשבח וניתח אותו במהלך סרטו "מדריך הסוטה לאידאולוגיה".

הם חיים הוא בהחלט אחת מיצירות המופת הנשכחות של השמאל ההוליוודי. [...] משקפי השמש מתפקדים כמו ביקורת על אידאולוגיה. הם מאפשרים לכם לראות את המסר האמיתי מתחת לכל התעמולה, הנצנצים, הפוסטרים וכן הלאה. [...] כשאתם מרכיבים את משקפי השמש, אתם רואים את הדיקטטורה בדמוקרטיה, הסדר הבלתי נראה שמקיים את החופש לכאורה שלכם.

המקור באנגלית
They Live is definitely one of the forgotten masterpieces of the Hollywood Left. … The sunglasses function like a critique of ideology. They allow you to see the real message beneath all the propaganda, glitz, posters and so on. … When you put the sunglasses on, you see the dictatorship in democracy, the invisible order which sustains your apparent freedom

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הם חיים בוויקישיתוף
ערך זה הוא קצרמר בנושא קולנוע. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.